آغاز به کار دومین جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» - مزارات، اسباب امتداد هویتی ملت‌ها

 آغاز به کار دومین جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» / مزارات، اسباب امتداد هویتی ملت‌ها  

از سوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، فراخوان دومین دوره جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» در سال 1402 اعلام شد. 

به گزارش آستان‌نیوز، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در نشست خبری این دوره جشنواره که بعدازظهر امروز دوشنبه در نگارخانه رضوان مشهد برپا شد، اظهار کرد: این مؤسسه با توجه به سابقه برگزاری جشنواره‌های مختلف هنری از جمله جشنواره عکس «خانه دوست»، اقدام به برگزاری جشنواره بین‌المللی عکس مزارات با همکاری معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در سال 1399 کرده بود که امسال شاهد برگزاری دومین دوره آن هستیم. 
امیرمهدی حکیمی در خصوص نقش کلیدی مزار در جهان ادامه داد: مزارات اسلامی همچون مزار پیشوایان دینی و علما، اندیشمندان و بزرگان مذاهب همواره موجب تحولات در جای جای جهان اسلام بوده و در بسیاری از مکان‌ها منشاء شکل‌گیری تمدن بوده است. همچنین مزارات موجب امتداد هویتی ملت‌ها بوده است.
دبیر این جشنواره افزود: همچنین آنچه در معماری و نقوش هنری در سرتاسر جهان اسلام دیده می‌شود در مزارات شکل گرفته و آن را می‌توان بخشی از حوزه تمدنی یا هویتی جهان اسلام دانست، به طور مثال گنجینه کم‌نظیر معماری و هنری در حرم مطهر رضوی با محوریت بارگاه حضرت رضا(ع) شکل گرفته است. مزارات مرکزی نیز برای شکل‌گیری ارتباط نیایشی بین خالق و مخلوق است.
مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با تأکید بر رسالت هنر عکاسی در ثبت و ضبط بسیاری از این زیبایی‌های هنری گفت: این دوره جشنواره در موضوعات «مزارات، مزارهای اسلامی» و «نیایش در ادیان آسمانی» برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد: شورای سیاستگذاری دومین دوره جشنواره مزارات با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین مشهد و وجود مبارک حضرت رضا(ع) و گفت‌وگوهایی که حضرت با علمای ادیان مختلف داشتند، بر آن شد تا رابط بین ادیانی را در جشنواره  گسترش دهد بنابر این بخش نیایش این دوره را به نیایش در ادیان آسمانی تبدیل کرد.  
حکیمی با اشاره بر اینکه از توان داخلی مجموعه آستان قدس رضوی برای ارتباط و اطلاع‌رسانی دومین دوره جشنواره مزارات و جذب حداکثری عکاسان استفاده خواهیم کرد، گفت: امیدواریم شاهد رشد چشمگیر عکاسان مختلف باشیم و آثار متنوعی همچون نخستین دوره به مرحله داوری این دوره جشنواره نیز برسد. همچنین امیدواریم مسیر جدیدی را برای عکاسان باز کنیم و موجب نگاه متفاوت آنان به مزارات شویم. 
 

 آغاز به کار دومین جشنواره بین‌المللی عکس «مزارات» / مزارات، اسباب امتداد هویتی ملت‌ها


اهمیت برگزاری جشنواره در حوزه بین‌الملل
در ادامه معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی با تأکید بر برگزاری جشنواره‌های مختلف ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی توسط این آستان مقدس اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی عکس مزارات می‌تواند راهی نو و افقی جدید به روی مشتاقان بگشاید و چراغی برای نگاه‌های تمدنی باشد. 
حجت‌الاسلام و المسلمین فقیه اسفندیاری با بیان اینکه عالم، آدم و همه آنچه به انسان تعلق دارد، نمونه زیبایی از هنر و مراتب آن است، گفت: تمام حقیقت انسان، ادراکاتش است و اوج هنر در ادراکات انسانی، ادراکات عقلی است. 
وی بیان کرد: همچنین ما هنر را با نگاهی مقدس می‌نگریم، چون عالم با آنچه در خودش دارد، فعل حضرت حق است و مجرایی از هنر الهی است. 
معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت گام نخست که گام‌های بعدی بر روی آن استوار می‌شود، گفت: نخستین جشنواره عکس مزارات موفق بوده است، اما نباید به این درجه بسنده کرد. نگاه ما نیز در حوزه بین‌الملل، نگاه تمدنی است.  
وی افزود: بی‌شک چشم‌انداز ما به این جشنواره جهانی است، چراکه حضرت رضا(ع) حسب آنچه از تجلیات در زندگی ظهور و بروز داشتند، شخصیت بین‌المللی بودند. بنابر این ما در ذیل حرم مطهر رضوی به سراغ مزارات می‌رویم و در حوزه مزارات به مزارات اسلامی بسنده نمی‌کنیم. 
اسفندیاری با اشاره به عکس‌های منتخب نخستین دوره جشنواره و پرداختن به موضوع نیایش در کنار موضوع مزارات گفت: از دریچه پرداخت به تصاویر مزارات، با امور باطنی و معنوی که دریچه مبارکی برای تحقق نگاه‌های تمدنی در گام دوم انقلاب اسلامی است، درصدد هستیم از این دریچه دل‌ها را متوجه حقیقت الهی کنیم. این گام به نگاه وحدت‌آفرین ما در داخل و خارج نیز کمک خواهد کرد. 
عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره تصریح کرد: آستان قدس رضوی در حوزه وظایف بین‌المللی خود در تلاش است تا زمینه‌های جهانی شدن نام و نشان حضرت رضا(ع) را فراهم کند. بی‌تردید برگزاری چنین جشنواره‌ای می‌تواند ما را در تحقق این هدف یاری کند.

امکان ارسال ۷ اثر در هر بخش
همچنین دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی عکس مزارات با اشاره به سابقه نخستین دوره این جشنواره همچون دریافت 8 هزار و 127 اثر از داخل و خارج کشور گفت: عکاسان در این دوره جدید در هر بخش «مزارات، مزارهای اسلامی» و «نیایش در ادیان آسمانی»، امکان ارسال 7 عکس و در مجموع دو بخش امکان ارسال 14 عکس به دبیرخانه جشنواره را دارند که تعداد آن نسبت به دوره نخست افزایش یافته است. 
امین ابراهیمی ادامه داد: هر بخش جشنواره نیز سه برگزیده در رتبههای اول تا سوم خواهد داشت. همچنین جایزه ویژه دبیر جشنواره به یک نفر از شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد. 
وی با اشاره به فعالیت سایت دومین جشنواره بین‌المللی عکس مزارات به دو زبان فارسی و انگلیسی به نشانی photo.mazaar.net  افزود: عکاسان علاقه‌مند می‌توانند از ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ اقدام به انجام مراحل ثبت‌نام و ارسال آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره از طریق سایت کنند و تا ۲۶ خردادماه مهلت ارسال آثارشان را دارند. 
ابراهیمی از رها بیلر از ترکیه، محمد ستاری، سیدعباس میرهاشمی، ابراهیم بهرامی و مهدی مقیم‌نژاد به عنوان اعضای هیئت داوران دومین دوره جشنواره مزارات نام برد و خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم داوری آثار جشنواره را در بازه زمانی ۲۷ تا ۳۰ خرداد سال جاری در مشهد انجام دهیم و اختتامیه آن را نیز ۲۶ تیرماه امسال برگزار کنیم. 
گفتنی است، رونمایی از پوستر و سایت دومین دوره جشنواره بین‌المللی عکس مزارات و افتتاح نمایشگاه آثار نخستین دوره این جشنواره بین‌المللی در نگارخانه رضوان، از دیگر برنامه‌های برگزاری این نشست خبری با حضور اصحاب رسانه بود.